Vid protokollet: Annica

tisdag 18 december 2012

VITOST å blana :-)

Har suttit å plitat ner årets Julmatshandlarlista :-) Och det går väl rätt bra, då jag gillar det klassiska julbordet. Inga "konstigheter" här inte !!!

 MEN när det gäller ett bra recept på VITOST gick ja bet.... googlade såklart, men inte ens på webben fick man nå vidare hjälp. Blev hela tiden länkad till en "receptsida" där man gatt bli medlem !! Grrrr...

Så kom jag påt, Linda Länsman brukar göra vitost på jul. Å visst hade hon receptet :-) Sååå nu till er ALLA som gillar denna klassiker, här bjuder jag på Länsmans VITOST recept, ååå ni behöver INTE bli nå fågla medlem bara för att få läsa det heller ;-)

3 liter FET mjölk
4 msk ostlöpe

Hetta upp den feta mjölken till ca 40grader, alltså varmare än fingervarmt !! Tillsätt ostlöpen. Låt vila i ca 30min. Rör sedan om. Ös upp i ett durkslag och vattna ur.. Lägg sen massan i en köks handduk och krama ur. Låt osten laka över natten... KLART...

Smaka ingenting, men såå gött ändå. Å självklart så serveras den med "blana"..

Och "blana" är ju messmör och vispad grädde ihoprört, gärna med lite kanel omani. Bero om dessa delikatesser är typiskt för Anundsjö med omnejd?? Nån som vet??

Så nu snart e min inköpslista komplett !! mmmmmm....Tur man e särskilt förtjust i JULMAT.. hahahaha..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar